петак, 7. август 2015.

Crni bombarder: Zadnja bitka za Drvar

Piše: Slobodan Vasković

Drvar je grad koji umire. U 2014. godini rođeno je 16 beba, a umrle su 104 osobe. U prvih sedam mjeseci ove godine rođeno je 15 beba, a umrlo je 88 osoba.

Vlast Drvara pospješuje smrt tog grada. Tako tvrdi dio njegovih stanovnika, koji su odlučili da se pobune protiv jednoumlja, progona i svakodnevne višegodišnje torture.

Povukli su atipičan, vrlo originalan potez: formirali su divlju Radio stanicu, pod imenom „Slobodni Drvar“, a zovu je i „Crni bombarder“.

Emituju program sa tajne lokacije, a urednik, novinar i voditelj je Mišo Balaban. On je ujedno jedina osoba koja se oglašava putem Radija, mada, prema njegovim riječima, ima jako mnogo saradnika.
Da bi ih zaštitio, još im ne dozvoljava da i oni vode emisije.

Mišo se javlja u tri termina - od 8 do 9, od 13 do 14 i od 19 do 21 čas i tako već nedelju dana, koliko ima da je Radio počeo sa radom. Emituju na frekfenciji 107,1 Mhz, a građani im informacije javljaju putem telefona.

Gradske vlasti i SNSD su naložili svim javnim preduzećima i institucijama koje kontrolišu da javno osude emitovanje “Crnog bombardera”, što je i učinjeno. To je, međutim, samo podiglo rejting Radio stanice i njenu slušanost.

Grupa okupljena oko Balabana, koja je raznih starosnih dobi, od tinejdžera do ljudi u zrelim gopdinama, pod jakim je adrenalinom, puna poleta i spremna za borbu sa drvarskim SNSD-om.

Sve to djeluje robinhudovski, što je samo privid. Riječ je o zadnjoj liniji odbrane poniženih, progonjenih, opljačkanih građana, kojima društvo nije pružilo nikakvu zaštitu i koji su morali da pronađu način za otpor surovoj vlasti, namjernoj da ih uništi.

Dešavanja u Drvaru slika su BiH, njenih entiteta i kantona, slika opšte propasti, potpune apokalipse, u kojoj otuđena elita pljačka sve čega se dohvati sa namjerom da se skloni sa ovih prostora, kada bude morala, a građani i narod su prepušteni političkim bandama u svojim mjestima na milost i nemilost.

Stvarno stanje u Drvaru najbolje je opisao jedan od slušalaca “Crnog bombardera” sa kojim sam razgovarao.
“U Drvaru je kao u Tvin piksu. Oni imaju kladu, mi imamo balvane. Oni imaju sovu, mi imamo drekavca i ništa nije onako kao što izgleda”, kazao je on.

Rezimirajući stanje u Drvaru on je zaključio da je taj grad iz kontinentalne klime prešao u supsaharsku.

Tek će da prži.

Dodatak 1: Balaban
Balaban: Slobo, ja hoću da ova djeca, ovi mladi preuzmu ovaj Radio. Bolje se snalaze od mene, tehnički su potkovaniji i intelingentiji su, mozgovi su  im svježi, školovaniji su.

Sad mi razmatramo koliko emisija da napravimo. Uradili smo ovo, jer se ovi više ne mogu trpiti.

Ja o ovom poslu ne znam ništa, nikada se nisam bavio novinarstvom, jesam čitao mnogo, ali to nije dovoljno.

Da odeš sada u SNSD i pitaš bilo kog njegovog člana, ovdje u Drvaru, da li bi ste vi prihvatili da budete komandant NATO za Evropu, niko te odbio ne bi, svi bi rekli da mogu.

E, ti i takvi nas šikaniraju na svaki mogući način. Mene, moju porodicu, porodice drugih, svakog ko im se ne dopada.

Slušanost Radija je izvanredna, nas sluša 90 posto građana, SNSD sluša deset posto, ali neće se oni predati, iako smo ih šokirali. Sad se zatvore svi u jednu sobu u Opštini i slušaju nas i smišljaju kako da nam doskoče.

Njihov kadar Mirjana Stoisavljević-Petraković, koja je ministrica pravde u Vladi Kantona 10, zahtjevala je da me uhapse. E, sad ti meni reci kakva je to ministrica kad je njen prvi posao pozicija ministra. Njen prvi radni dan je na poziciji ministra, ali SNSD voli ta Ministarstva pravde, samo da kontrolišu sudove i tužilaštva.

Odgovorno ti tvrdim da ne mogu pronaći Radio stanici. Nemaju šansi, a ni specijalaca za to. Mi ćemo se nastaviti boriti na ovaj način.

Tebe bih zamolio da objaviš da pozivamo sve dobronamjerne da nam se jave, da pomognu, jer mi u ovoj borbi nećemo posustati.

Evo i broja telefona Radija, pa nek se ljudi javljaju: 063 403 550 i 062 206 001.

Dodatak 2: N1
Kad sam došao u Drvar, na tajnoj lokaciji na kojoj se nalazi Radio, zatekao sam i TV ekipu N1, koja je radila priču o “Crnom bombarderu”. Očito je da je otpor Drvarčana itekako medijski atraktivan.

Dodatak 3: Nalazi
Da li ti vjeruješ da mi nalaze krvi ne možemo uraditi u Drvaru, već moramo ići u Drinić ili Livno. Zato nam ovdje dolazi plastični hirurg, kažu građani, koji za sve zlo u Drvaru optužuju SNSD i njihovog šefa Slavišu Mihajlovića.