четвртак, 07. јун 2012.

Novi Dodikovi napadi na novinare: Pismo Dodikove pres službe predsjedniku NUNS-a i predsjedniku UNS-a, odgovor ovih organizacija i odgovor agencije BETA

(sva pisma prenosimo u cijelosti)  


Pismo Dodikove pres službe predsedniku NUNS-a
NUNS prenosi u celosti pismo Biroa za odnose sa javnošću predsednika Republike Srpske Milorada Dodika predsedniku Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašinu Obradoviću.

Poštovani,
Predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik u potpunosti je opredjeljen za slobodu medija. Republika Srpska je odavno stvorila sve pretpostavke za potpune medijske slobode – bez cenzure, pritisaka, bez uplitanja u uređivačku politiku i bez tabu tema.
Gradeći naše društvo kao demokratsko, želimo da i medijska kultura u njemu bude na nivou istinske demokratije, u kome svako treba  profesionalno  da obavlja  svoj dio posla i da preuzme odgovornost za svoj rad.
Dugogodišnja dopisnica agencije Beta iz Banjaluke Ljiljana Kovačević, opšte je poznato, zajedno sa svojim suprugom Slobodanom Vaskovićem i nekoliko domaćih i međunarodnih suflera, već nekoliko godina na najgrublji način zloupotrebljava novinarsku profesiju, preuzimajući ulogu opozicije, i ulazeći u borbu za najgnusnije kriminalizovanje i rušenje Milorada Dodika i njegovih saradnika. Prvo kao premijera, a sada i kao predsjednika. Pri tome se ne biraju sredstva, od laži, konstrukcija, do direktnih ataka na ličnost predsjednika Dodika i njegovu porodicu.
To šteti javnom životu u Republici Srpskoj i na te grube konstrukcije ove organizovane grupe predsjednik Dodik je u više navrata ukazivao i reagovao. Tako je bilo i 2009. godine, kada je agencija Beta, odnosno Ljiljana Kovačević,  objavila niz neistina i netačnu  vijest da su istražitelji Državne agencije za istrage i zaštitu (Sipa) i Tužilaštva BiH pokrenuli istragu protiv Milorada Dodika i saradnika, vezano za izgradnju zgrade Vlade i auto-puta Banjaluka-Gradiška. Iako nikakve istrage nije bilo, Kovačević je  tada izmislila istragu ,na bazi prijave , koju je uz dogovor sa urednikom emisije ,,60 minuta,, Federalne televizije Bakirom Hadžiomerovićem i pomoćnikom Agencije za istragu i zaštite Draganom Lukačom, Sipa-i dao suprug Ljiljane Kovačević, Slobodan Vasković. Upravo to je patološka grupa ljudi koja se godinama bavila pokušajem rušenja Milorada Dodika, a kojoj pripada i Ljiljana Kovačević, a samim tim nažalost i agencija Beta. Upravo je Beta poslužila ovoj grupi ljudi, da , prvo preko Srbije, plasiraju ove neistine o navodnoj istrazi, kako bi se zameo trag autorima te cjelokupne ujdurme. Sve  to osmišljeno je i plasirano putem ove agencije sa nizom tendecioznih i netačnih detalja čime je preko servisa Bete ,i svih onih koji su ga preuzeli, u potpunosti obmanuta javnost, a Miloradu Dodiku i saradnicima nanesena nemjerljiva šteta.
Kršeći sve etičke kodekse i profesionalne standarde  Ljiljana Kovačević je išla dotle  da je  Dodika i članove Vlade, u vijesti agencije Beta od 19. 02. 2009. godine nazvala ,,udruženom zločinačkom organizacijom sa  Miloradom Dodikom na čelu,,.
Član pomenute grupe koja se specijalizovala za kriminalizaciju i političku diskreditaciju Milorada Dodika, pomoćnik direktora Agencije za istrage i zaštite(Sipa) Dragan Lukač je, bez znanja direktora Agencije, samoinicijativno podnio iskonstruisanu zabilješku vezanu za izgradnju zgrade Vlade i auto-puta Banjaluka- Gradiška , Tužilaštvu BiH.To je upravo bio signal za Ljiljanu Kovačević da krene sa medijskom hajkom. Tog 19. februara putem Bete se plasira netačna i neistinita vijest pod naslovom ,, Krivična prijava protiv Dodika i ministara,, iako nikakve prijave nije bilo, a zatim ista novinarka u večernjim satima putem Bete plasira novu netačnu vijest,  pod nazivom ,,Direktor SIPE potvrdio krivičnu prijavu protiv Dodika,,. Direktor Sipa-e Mirko Lujić  to je odmah demantovao, ali BETA to nije objavila. Zbog učešća u samoinicijativnom i nezakonitom podnošenju izvještaja Tužilaštvu BiH, direktor SIPE Mirko Lujić nedugo zatim  smjenio je  svog pomoćnika Dragana Lukača, koji je učestvovao u ovom zamešateljstvu protiv Milorada Dodika i saradnika.
I portparol Tužilaštva BiH Boris Grubješić izjavio je 25. februara iste godine ,, da je medijska manipulacija vijest agencije Beta da je Tužilaštvu BiH od Sipa dostavljen izvještaj o pričinjenom krivičnom đelu protiv premijera Republike Srpske Milorada Dodika i drugih zvaničnika Republike Srpske,,.
Na osnovu svih ovih navedenih činjenica sasvim je jasno da su Ljiljana Kovačević i saradnici, kao  i  agencija Beta, kršeći sve profesionalne standarde i etički  kodeks pokušali na najgrublji način dezinformisati javnost.
Upravo zbog ovakvih konstrukcija i smišljenih  neistina, tada kao premijer, Milorad  Dodik  je uputio demanti agenciji Beta , koja ga nije objavila, a nakon toga razgovarao i sa urednikom agencija Beta Ivanom Cvejićem, ukazavši mu na propuste i zloupotrebu agencije od strane njihovog dopisnika iz Banjaluke.
Te, 2009. godine, 13. maja, zbog niza konstrukcija i netačnosti u izvještaju Ljiljane Kovačević i neobjavljivanja demantija, Milorad Dodik je tužio agenciju Beta i Ljiljanu Kovačević sudu u Beogradu, gdje se sudski epilog tek očekuje. Sudu u Banja Luci tužen je i njen suprug Slobodan Vasković dugogodišnji saradnik emisije Federalne televizije ,,60 minuta,, , njen urednik Bakir Hadžiomerović, kao i Federalna televizija, zbog smišljenog iznošenja neistina o Miloradu Dodiku putem ove emisije. Sud je već donio pravosnažnu odluku da su Slobodan Vasković, suprug Ljiljane Kovačević i Bakir Hadžiomerović urednik emisije ,,60 minuta,, oklevetali Milorada Dodika i saradnike.
Želimo da Vas podsjetimo da je  Tužilaštvo BiH  u junu 2011.godine donijelo odluku da u izvještaju Sipa-e, vezano za gradnju zgrade Vlade i auto-puta Banjaluka –Gradiška, nema nikakvih elemenata  kriminala, što samo dokazuje da je riječ o smišljenoj i  iskonstruisanoj priči, koju je tadašnji pomoćnik direktora Sipa-e Dragan Lukač pokušao poturiti javnosti uz pomoć već pomenutih osoba. U junu 2011. godine Tužilaštvo BiH, ne znajući šta će sa predmetom, taj izvještaj šalje Specijalnom tužilaštvu Republike Srpske. Specijalno tužilaštva Republike Srpske  zaključuje da u pomentuom predmetu nema nikakvih elemenata krivičnog djela čime se i konačno stavila tačka na ovu pravosudno, obavještajno,medijsku farsu.
Nakon svega iznesenog s pravom možete  zaključiti da se Ljiljana Kovačević bavi najmanje novinarstvom, iako se godinama očigledno lažno predstavlja kao novinar.
Poštovani, predsjednik Milorad Dodik se prema novinarskoj profesiji odnosi sa posebnim senzibilitetom, ali ne i prema onima koji se kriju iza ove časne profesije, i imaju potpuno nečasne namjere.
S poštovanjem, BIRO ZA ODNOSE SA JAVNOŠĆU

Odgovor UNS-a
Ништа не оправдава председников поступак
Поштовани, Захваљујемо Вам се на писму које сте нам упутили, и у којем наводите да је „председник Републике Српске Милорад Додик у потпуности опредељен за слободу медија“ а да је „Република Српска одавно створила све претпоставке за потпуне медијске слободе – без цензуре, притисака, без уплитања у уређивачку политику и без табу тема“.
Желимо да верујемо да је тако, али на жалост, поступак председника Републике Српске на конференцији за новинаре, на којој је грубо напао новинарку Љиљану Ковачевић демантује те наводе.
Слобода медија никако не подразумева да се новинарима председник републике обраћа са „бриши“ и „немате овде шта да тражите“!
Напротив, као председник републике, има обавезу да се према јавности односи коректно, што подразумева и да је дужан да одговара на питања која му се не свиђају, и новинарима који му се не свиђају.
Љиљана Ковачевић је новинар агенције Бета и има право да пише у складу са правилима професије, интересом јавности и уређивачком политиком медија за који ради.
Нико не сме да је омета у том послу, не сме да јој забрањује шта ће и о чему ће да пише. Не споримо ваше право да се на њен рад жалите и да она мора да преузме одговорност уколико постоје разлози за то, како наводите, али поступак председника излази из оквира допуштеног и цивилизованог понашања према новинарима и јавности.
УНС је запрепашћен чињеницом да сте позив на извињење искористили као повод да на рачун новинарке Бете изрекнете нове крупне оптужбе и спекулације о њеним наводним “намерама” и тобожњим политичким циљевима. То је такође недопустиво и представља додатни атак на интегритет Љиљане Ковачевић, у коју њена редакција има пуно поверење.
Рад сваког новинара подложан је јавном преиспитивању, али то не значи да су новинари слободне мете за најгрубље политичке и друге квалификације.
07. 06. 2012. Beograd
Odgovor NUNS-a
Dodik ne sme da zabranjuje rad novinarima
Odgovor NUNS-a Birou za odnose sa javnošću predsednika Republike Srpske.
Poštovana gospodo,
Nezavisno udruženje novinara Srbije želi da veruje da je “predsjednik Republike Srpske Milorаd Dodik u potpunosti opređeljen zа slobodu medijа”, kako se naglašava na početku pisma koje ste uputili predsedniku NUNS-a Vukašinu Obradoviću. Takođe bismo želeli da verujemo u vašu tvrdnju da je “Republikа Srpskа odаvno stvorilа sve pretpostаvke zа potpune medijske slobode – bez cenzure, pritisаkа, bez uplitаnjа u uređivаčku politiku i bez tаbu temа”.
Nažalost, vaše pismo predstavlja tek unekoliko ublažen nastavak uvredljive retorike sa kojom se g. Milorad Dodik obračunava sa novinarkom Ljiljanom Kovačević, dopisnicom agencije Beta iz Banjaluke. Kako drugačije da protumačimo tvrdnju “dа se Ljiljаnа Kovаčević bаvi nаjmаnje novinаrstvom, iаko se godinаmа očigledno lаžno predstаvljа kаo novinаr”.  Ovakva kvalifikacija nije ništa drugo nego nastavak javnog šikaniranja novinarke koja uredno radi svoj posao i koja je, prema stavu njene medijske kuće – novinske agencije Beta, “dugogodišnja novinarka koja ima visoku profesionalnu reputaciju” čije je “izveštavanje za Betu uvek bilo visoko kredibilno i korektno”.
NUNS ponavlja da niko, pa ni predsednik Republike Srpske, nema pravo da novinarima zabranjuje ili uskraćuje pravo na rad. Svoje primedbe na račun bilo kog novinara i medija svaki građanin, pa i predsednik može da saopšti raznim putevima i na brojne adrese – od uredništva, preko novinarskih sudova časti do suda. Ali, na ozbiljan, kulturan, civilizovan i, naravno, argumentovan način. U ozbiljnu argumentaciju svakako ne spadaju uvredljive Dodikove diskvalifikacije i naredbe kao što su “briši”, “idite odavde”, “nemate ovde šta da tražite”… Kao ni vaše dodatne optužbe da je koleginica Kovačević pripadnica “pаtološke grupe ljudi koja se godinаmа bаvilа pokušаjem rušenjа Milorаdа Dodikа”.
Poštovana gospodo, ukoliko ste svojim pismom hteli da nas uverite da se “predsjednik Milorаd Dodik premа novinаrskoj profesiji odnosi sа posebnim senzibilitetom”, promašili ste cilj. Bolje bi bilo da kao njegovi najbliži saradnici pokušate da ga ubedite da menja “senzibilitet”. Na njegovu korist i zarad slobode medija.
Sekretarijat NUNS-a

Odgovor Bete na pismo Dodika
07-JUN-2012 16:27:59
ZEM-DODIK-REAGOVANJE
BEOGRAD, 7. juna 2012. (Beta) – Novinska agencija Beta u potpunosti
odbacuje optužbe koje je protiv Bete i njene dopisnice iz Banjaluke
Ljiljane Kovačević objavio Biro za odnose sa javnošću predsednika
Republike Srpske Milorada Dodika i smatra ih nedopustivim napadom na
slobodu informisanja.
Beta je zaprepašćena rečnikom i težinom neistinitih optužbi
Dodikovog Biroa za odnose sa javnošću i ponovo traži od
ministarstava spoljnih poslova i kulture Republike Srbije zaštitu od
neosnovanih napada predsednika Republike Srpske i njegovog kabineta.
Dodikov kabinet je Betinu dopisnicu i Betu, između ostalog, svrstao u
“patološku grupu ljudi”, što agencija smatra nečuvenim napadom i
nedopustivim odnosom prema profesionalnom mediju.
Podsećamo da je Dodik u subotu, 2. juna, grubo verbalno napao
dopisnicu Bete na pres-konferenciji u Banjaluci i pokušao da je
izbaci iz zgrade u kojoj je sedište predsednika RS. Novinarska
udruženja iz Srbije, BiH, Republike Srpske i Evrope osudila su taj
Dodikov postupak.
Mnogo je netačnih navoda u pismu Dodikovog Biroa, čime kancelarija
najvišeg funkcionera RS obmanjuje javnost i, umesto da podržava,
ozbiljno ugrožava slobodu javne reči u RS i regionu. Evo samo nekih
od netačnosti iz tog pisma:

Nije tačno da protiv Dodika 2009. godine nije pokrenut postupak od
strane Državne agencije za istrage i zaštitu (Sipa). Beta je upravo
izvestila o tome da je Sipa predala Tužilaštvu BiH “Izveštaj o
postojanju osnovane sumnje o počinjenju krivičnih dela” i “Predlog
mera i radnji” povodom tog “Izveštaja” protiv Dodika, tadašnjeg
premijera RS, i još nekih osoba zbog načinjene štete budžetima BiH
i RS. Taj izveštaj je predat Tužilaštvu BiH 17. februara 2009.
godine i zaveden je pod brojem 3625/09.

Beta poseduje taj dokument i postavila ga je na internet adresi
www.beta.rs/ftp/documents/sipa-dodik.pdf

Nije tačno da Beta, povodom te informacije, nije objavila odgovor
Milorada Dodika. Beta je objavila Dodikov odgovor u celini, istog dana
kada ga je i dobila – 26. februara 2009. godine, pod naslovom “Dodik
negira vesti o podnošenju krivične prijave”.

Nije tačno da je Betina dopisnica nazvala Dodika i članove njegove
tadašnje vlade “udruženom zločinačkom organizacijom s Miloradom
Dodikom na čelu”. Tako ih je u izveštaju okvalifikovala Državna
agencija za istrage i zaštitu (Sipa), a agencija Beta je samo prenela
takve kvalifikacije.
ije tačno da je tadašnji portparol Tužilaštva BiH Boris
Grubješić dematovao Betinu informaciju. On ju je, štaviše,
potvrdio, rekavši: “Jeste, 17. februara je dostavljen izveštaj od
strane Sipe u okviru ranije otvorenog predmeta od pre više meseci
koji se vodi u Tužilaštvu BiH”.

Tužilaštvo BiH je, inače, 2011. godine najveći deo predmeta protiv
Dodika ustupilo Specijalnom tužilaštvu Republike Srpske, koje je
potom obustavilo istragu protiv Dodika po toj prijavi.

Nije tačno da je Dodik tužio Betu i Ljiljanu Kovačević sudu u
Beogradu, kako navodi njegov Biro za odnose sa javnošću, nego sudu u
Banjaluci.

Rečnik predsednika RS upućen Betinoj novinarki, njegov odnos prema
medijima i slobodi informisanja nemaju ništa zajedničkog sa stavom
iz pisma da je “Dodik u potpunosti opredeljen za slobodu medija”.

Snimak Dodikovog napada na dopisnicu Bete nalazi se na youtube.

Neprimeren rečnik koji koristi Dodikov saradnik, izvršni sekretar
Saveza nezavisnih socijaldemokrata, partije čiji je Dodik predsednik,
Rajko Vasić prema Betinoj dopisnici i drugim novinarima nalazi se na
sajtu BH-News.com
(Kraj) ivn/ljm/dar